OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
To, že na Metalopoli stále nemáme recenzi tohoto zásadního díla nastupujícího trendu v kytarové hudbě, považuji za chybu, kterou rád tímto článkem napravím. Kapela, jež je plně pod palcem vynikajícího instrumentalisty Tosina Abasiho z dnes již mrtvých REFLUX, svým debutem solidně zatřásla světem moderní a progresivní tvrdé hudby a zadělala si na statut kultu ve svém subžánru. Ryze instrumentální formace, jejíž základ tvoří dvě osmistrunné kytary a bicí, je obohacena o spoustu dalších, méně slyšitelných detailů, které však mají lví podíl na tom, jak skvěle „Animals As Leaders“ jako celek působí.
Tosin Abasi svoji tvorbu opírá o mistry progresivní kytary a dá se říci, že v jeho tvorbě uslyšíte jak kořeny zavrtané hluboko do rockové klasiky, tak také ty nejmladší guru, kteří vzývají nepravidelné zasekávání osmistrunných harf. Proto se na tomto albu setkáme nejen s místy, která jakoby vypadla z jazzrockové přehrávky, ale i s funkčními lámanými zuby, majícími blízko k žárově vzdáleně spřízněným PERIPHERY, jejichž Misha „Bulb“ Mansoor má mimochodem silný podíl na rytmice tohoto alba.
Krom rozdováděných tapovaných ekvilibristik, které občas působí i tanečním dojmem, nejsou opomenuti ani velikáni rockové kytary a místy deska působí jako poklona mnoha velkým kytaristům, kterou chtěl Tosin na svém debutu vystřihnout. Všechny reflektory celého alba jsou však upřeny hlavně na instrumentální um hlavního protagonisty, kterému je podřízeno vše. Dobrou zprávou je i fakt, že se ANIMALS AS LEADERS nesnaží zavděčit jen jiným hudebníkům či fajnšmekrům a příznivcům kytarových složitostí, ale vychází vstříc i běžným posluchačům, kteří si nepotrpí na strunné masturbátory. Krom kytar album lehce nabírá i elektronické prvky a sem tam jsou postřehnutelné také roztrhané cáry klávesových mlh, lehce poletující nad některými aranžemi.
Celý debut na mě působí jako hledání průniku mezi dvěma světy. Prvním z nich je chladný instrumentální perfekcionalismus a druhým naopak pocitová stránka věci. „Animals As Leaders“ se snaží být emotivní a současně nabízí instrumentálně složitou koncepci, která je široká co do záběru, ale nepůsobí rozháraně. Musím uznat, že tento záměr se Tosinovi povedl více než dobře. Mrzí mě snad jediná věc, a sice ta, že pozornosti, upínající se na kytary, se nedostalo bicím a rytmice. Je to však jen drobné smítko na albu, které se mi nestihlo ani po roce a půl celkem intenzivního konzumování přejíst.
Do detailu opracovaná, progresivní instrumentální marioneta, kterou po scéně vodí velmi talentovaný loutkář.
8,5 / 10
Tosin Abasi
- kytary, baskytara, produkce
Misha Mansoor
- klávesy, bicí, produkce
1. Tempting Time
2. Soraya
3. Thoroughly At Home
4. On Impulse
5. Tessitura
6. Behaving Badly
7. The Price Of Everything And The Value Of Nothing
8. CAFO
9. Inamorata
10. Point To Point
11. Modern Meat
12. Song Of Solomon
Parrhesia (2022)
The Madness Of Many (2016)
The Joy Of Motion (2014)
Weightless (2011)
Wave Of Babies (singl) (2010)
Animals As Leaders (2009)
Datum vydání: Úterý, 28. dubna 2009
Vydavatel: Prosthetic Records
Stopáž: 51:48
Produkce: Tosin Abasi And Misha Mansoor
Pouhopouhá módní vlna progresivního hraní bez srdce, nuda...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.